22 november 2019

Cirkulär ekonomi – från återbruk till hållbar design

Den 21 november arrangerades Hållbarhetsdagen av Coompanion i Norrtälje, en halvdagskonferens med fokus på hållbart entreprenörskap. Ett 60-tal besökare samlades för att lära sig mer om temat för dagen; cirkulär ekonomi.

Med årets tema cirkulär ekonomi ville arrangörerna på ett inspirerande och positivt sätt lyfta näringslivets möjligheter att bidra till en hållbar framtid. Cirkulär ekonomi är ett ekonomiskt system som är designat för att återskapa resurser, om och om igen. Att gå från den linjära ekonomin, där t ex produkter skapar enorma mängder avfall, till den cirkulära ekonomin är en omställning som många hävdar är nödvändig för att kunna nå klimatmålen.

Sarah Thorsaeus, rådgivare från Coompanion modererade dagen och berättade varför cirkulär ekonomi är intressant för Coompanion som företagsfrämjare. – Kooperativa företag är tillsammansföretag som har hållbarhet och samhällsansvar inbyggt i sitt DNA. Vi tror att den här typen av företag kommer att öka i en framtid som bygger på hållbara lösningar.

Först ut av en rad inspirerande talare var Tobias Jansson, CircularEconomy.se som redde ut begreppet cirkulär ekonomi, pratade aktuella trender och visade på goda exempel.
– Vi talar om en ekonomi som är designad för att återskapa värde, menade Tobias.

Ellen MacArthur Foundation är en viktig spelare inom området; de har definierat tre principer för den cirkulära ekonomin. – Det första är att designa bort avfall och gifter. Den andra är att hålla produkter och material i omlopp, dvs återbruk. Och den tredje: att regenerera naturliga system, så som exempelvis att förbättra jordbruksmark, berättade Tobias.

De kooperativa företagen Re:Innovation i Täby och Roslagskrafterna i Norrtälje lyftes fram av Tobias som två goda exempel på lokala återbruksföretag som även har en social aspekt. Förutom second hand och återbruk säljer de även arbetsträningsplatser i syfte att skapa jobb till de som stått långt från arbetsmarknaden.

Lina Bergström, ledamot i Delegationen för Cirkulär Ekonomi Tillväxtverket berättade om regeringens satsningar för klimatet och att de har valt ut tre fokusområden där mycket kan göras inom rimlig tid; Design för cirkularitet, Plast samt Offentlig upphandling. Lina uppmanade näringslivet att ta kontakt med delegationen om de tycker att det behövs andra prioriteringar eller liknande. Hon nämnde också Circular Sweden – ett nätverk som drivs av några av de största företagen i landet, exempelvis Axfood, H&M, IKEA och NCC. De vill driva utvecklingen av cirkulära materialflöden framåt i syfte att helt enkelt kunna överleva på en framtida marknad.

Digitaliseringen presenterades som en viktig nyckel till den cirkulära ekonomins utveckling. Linn Lindfred, Jayway by Devoteam / Cradlenet har arbetat med en startupidé som heter Waste2Value, vars affärsidé är handel med byggavfall. Hon berättade att precis som Lina Bergström nämnde, så finns det en hel del lagar som inte hängt med i utvecklingen och yttre omständigheter som sätter käppar i hjulet.

Men Linn vill ändå uppmuntra till att starta nya idéer inom cirkulär ekonomi. – Vi måste börja visa var det är vi vill göra förändringarna! Hon avslutade med orden: – Cirkulär ekonomi är inte en hållbarhetsaktivitet – det är en innovation, ett nytt tankesätt och affärsstrategi för konkurrenskraft och överlevnad!

En annan del av den cirkulära ekonomin är delningsekonomin; något som Johannes Dahlberg från Ihopa plockat upp med sin affärsidé, att få människor att “ägodela”, eller samäga. Dvs att istället för att köpa en sak själv (som du ändå kanske inte använder så ofta), så äger man den tillsammans med någon/några andra. Ambitionen med det här företaget är att minska antalet producerade varor för att på så sätt minska klimatavtrycket.

– Har ni sett något avfall idag? undrade Caroline von Post från Stormie Poodle, när hon klev upp på scenen och berättade att hon faktiskt var iklädd just avfall idag; en badrock som är tillverkad av kasserad frotté från en stor hotellkedja. Varje badrock sparar 25 000 liter vatten (som det gick åt för att producera handdukarna som badrocken är gjord av).

Stormie Poodle hjälper företag att börja sin resa mot hållbarhet och cirkulära lösningar. Systembolaget och Nordic Choice är några av kunderna. Företaget jobbar också hållbart ur ett socialt perspektiv. De tar hjälp med produktionen av lokala kooperativet Sigtuna hantverkshus i Märsta, också det ett arbetsintegrerande socialt företag.

  

Se klippen med talarna från livesändning på Facebook!

Här finns också talarnas presentationer

Om du vill veta mer om cirkulär ekonomi så finns följande på Tobias Janssons sajt:
Föreläsningskit med länkar till rapporter, böcker och verktyg
Goda exempel på produkter och tjänster
Kommunlistan för cirkulära initiativ

 

Dagen arrangerades i samarbete med Roslagens Sparbank och Campus Roslagen.

#47kooperativaveckan #cirkulärekonomi #hållbarhetsdagen

Dela